Психологічну службу Бородянського району очолює
методист методичного кабінету ЮРЧЕНКО ОЛЕНА ВАСИЛІВНА.
В
загальноосвітніх навчальних закладах працюють
22 практичні психологи та 4 соціальні педагоги, та 14 практичних
психолога в дошкільних навчальних закладах.
Відповідно
до нової редакції Положення про психологічнуслужбу системи освіти України,затвердженого
Наказом Міністерства освіти України 03.05.99 № 127 (у
редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616)
Основні завдання психологічної служби
системи освіти України полягають у: сприянні повноцінному розвитку особистості
вихованців, учнів на кожному віковому етапі, створенні умов для формування у
них мотивації до самовиховання і саморозвитку; забезпеченні індивідуального підходу
до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його
психолого-педагогічного вивчення; профілактиці і корекції відхилень в
інтелектуальному і психофізичному розвитку вихованців, учнів.
Основними видами діяльності психологічної служби є:
діагностика – психологічне
обстеження вихованців, учнів, студентів, їхніх груп та колективів, моніторинг
змісту і умов індивідуального розвитку вихованців, учнів, студентів, визначення
причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;
корекція – здійснення
психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у
психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до
залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки,
формування соціально корисної життєвої перспективи;
реабілітація – надання
психолого-педагогічної допомоги вихованцям, учням, студентам, які перебувають у
кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних
катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства
тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
профілактика – своєчасне
попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості,
міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у
навчально-виховному процесі;
прогностика – розробка і
застосування моделей поведінки групи та особистості у різних умовах,
проектування змісту і напрямів індивідуального розвитку вихованців, учнів,
студентів і складання на цій основі життєвих планів, визначення тенденцій
розвитку груп та міжгрупових відносин.
Діяльність психологічної служби
включає такі основні
напрями:
консультативно-методична допомога
всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання, виховання і
розвитку вихованців, учнів, студентів, допомога органам державного управління у
плануванні освітньої діяльності;
просвітницько-пропагандистська
робота з підвищення психологічної культури в навчальних закладах та у сім`ї;
превентивне виховання (через
засоби масової інформації, під час навчальної діяльності в рамках навчальних
програм або як окремого предмета), метою якого є формування у вихованців,
учнів, студентів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного
здоров`я;
профілактика алкоголізму,
наркоманії, ВІЛ-інфекції і злочинності.
Практичний психолог
навчального закладу:
бере участь у здійсненні
освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного
індивідуального розвитку вихованців, учнів, збереження їх повноцінного
психічного здоров`я;
проводить психолого-педагогічну
діагностику готовності вихованця, учня до навчання та сприяє їх адаптації до нових
умов навчально-виховного процесу, допомагає у виборі навчального закладу згідно
з рівнем психічного розвитку;
розробляє та впроваджує
розвивальні, корекційні програми навчально-виховної діяльності з урахуванням
індивідуальних, гендерних, вікових особливостей вихованців, учнів, студентів;
сприяє вибору учнями і студентами
професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і
можливостей, готує учнів до свідомого життя;
здійснює превентивне виховання,
профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей і
шкідливих звичок серед підлітків; проводить психологічну діагностику і
психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки вихованців, учнів,
студентів;
формує психологічну культуру
вихованців, учнів, студентів, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють,
консультує з питань психології, її практичного використання в організації
навчально-виховного процесу.
Соціальний педагог
навчального закладу:
вивчає та оцінює особливості
діяльності і розвитку вихованців, учнів і студентів, мікроколективу (класу чи
групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних та дитячих
громадських організацій;
досліджує спрямованість впливу
мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного
виховного потенціалу соціального середовища та джерела негативного впливу на
вихованців, учнів і студентів;
прогнозує на основі спостережень
та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що
впливає на розвиток особистості вихованця, учня, студента чи групи;
прогнозує результати
навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення
особистості;
дає рекомендації вихованцям,
учням, студентам, батькам або особам, які їх замінюють, вчителям, викладачам та
іншим особам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну
соціально-педагогічну допомогу дитячим і молодіжним громадським організаціям,
вихованцям, учням, студентам, які потребують піклування чи перебувають у
складних життєвих обставинах;
сприяє захисту прав вихованців,
учнів і студентів, представляє їхні інтереси у службі у справах дітей, у
правоохоронних та судових органах;
бере участь у формуванні навичок
дотримання норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє
попередженню негативних явищ серед вихованців, учнів, студентів;
надає соціальні послуги,
спрямовані на задоволення соціальних потреб вихованців, учнів і студентів;
здійснює соціально-педагогічний
супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально
незахищених категорій вихованців, учнів і студентів;
сприяє соціальному і професійному
визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну
адаптацію молоді.
Працівник психологічної
служби повинен:
керуватися етичним кодексом психолога;
дотримуватися педагогічної етики,
поважати гідність вихованців, учнів, студентів, захищати їх від будь-яких форм
фізичного або психічного насильства;
будувати свою діяльність на
основі доброзичливості, довіри у тісному співробітництві з усіма учасниками
педагогічного процесу;
пропагувати здоровий спосіб
життя, підвищувати рівень психологічних знань педагогічних працівників і
батьків або осіб, які їх замінюють;
зберігати професійну таємницю, не
поширювати відомостей, отриманих в процесі діагностики або корекційної роботи,
якщо це може завдати шкоди вихованцеві, учню, студенту чи їх оточенню;
постійно підвищувати свій
професійний рівень; знати програмно-методичні матеріали і документи щодо
обсягу, рівня знань, розвитку вихованців, учнів, студентів, вимоги державних
стандартів до забезпечення навчально-виховного процесу, основні напрями і
перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної науки.
|